۱۳۸۸ بهمن ۱۲, دوشنبه

انتقاداتی که در کمال فروتنی، به بالاترین وارد می دانم

بالاترین صاحب نقشی کلیدی، غیر قابل انکار و درخور تقدیر در پوشش خبری و حتی پیشبرد مطالبات جنبش سبز است.
اما انتقاداتی که بیشترش فنی هم هست را در کمال فروتنی به بالاترین وارد می دانم. حالا که با فرا رسیدن 22 بهمن، احتمال گسترده تر شدن جنبش سبز وجود دارد و پس از دهه فجر، بعید نیست که حکومت به لحاظ تاکتیکی وارد فاز جدیدی بشود و شدت خشونت را حتی وحشیانه تر بکند، امیدوارم این مشکلات فنی هم به همت نخبگانی که بالاترین را راه انداخته اند و شما بالاترینی های خلاق و عزیز، برطرف بشود.



1- هفته قبل ذیل مطلبی از سایت خودنویس که آقا مهدی بنیانگذار بالاترین هم به آن لینک داده بود، کامنت های جالبی بود مبنی بر این که جو عمومی بالاترین، یک مقداری احساسی است.

بد نیست وقتی خبر اعدام ها یا بازداشت ها را می خوانیم، بلافاصله انگشت را نبریم روی کیبورد. بهتر است چند دقیقه ای دقیقه صبر کنیم تا مطلبی که می خواهیم بفرستیم بالاترین، فقط تورم رگ گردن و خون گرفتن جلوی چشم ها نباشد.

2- دائماً مطالبی می بینیم از این نوع: آقای موسوی که عقیده داری فلان، اما من عقیده دارم بهمان.

بله، "آزادی بیان" شناسنامه و هویت بالاترین است. اما بالاترین، قرار نیست فقط سکوهای هاید پارک لندن باشد که هر تلنگر ذهنی را در تیراژ وسیع، هوار بزنیم. این جا هم مثل جنبش سبز، کسی متکلم وحده نیست. قرار است شنونده هم باشیم. یاد بگیریم. تصورات اشتباه خودمان را اصلاح کنیم و اطلاعات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و ... مان را هم افزایش بدهیم.


3- وقتی می خواهیم رای قرمز بدهیم، نوشته شده است: تیتر، توضیح یا پخش نامناسب. نقض حریم خصوصی. توهین آمیز. خبر غیر واقعی، تکراری
در قوانین بالاترین که در دسترس عموم است، تفاوتی بین این تخلف ها دیده نمی شود. یعنی تکراری بودن لینک با تیتر، توضیح یا پخش نامناسب، هر دو به یک اندازه "قانون شکنی" محسوب می شوند.
همه ما در طول روز، بارها با لینک های تکراری روبرو می شویم. اگر فرضاً گزارش تخلف همه آن ها را رد کنیم، آیا همگی بسته می شوند؟ در بلاگ بالاترین به این موضوع پرداخته شده و ما هم محدودیت ها را درک می کنیم. اما به هر حال اگر قوانین در این خصوص روشن است، چرا جزئیاتش اعلام نمی شود. اگر به طور مثال جاهایی هست که می شود تخفیف داد، آن هم جزئیاتش روشن نیست. یعنی نمی دانیم مبنای قضاوت به طور کامل با قانون است یا گاهی مصلحت های شفاهی هم دارد؟


4- قضیه "تیتر، توضیح یا پخش نامناسب" در بالاترین، زبانم لال، شبیه قضیه "تشویش اذهان عمومی در جمهوری اسلامی" شده. چون هر دو جزئیاتش در دسترس عموم نیست و هر دو فرصت دفاع به متهم نمی دهند.


5- هفته قبل حساب کاربری من به خاطر "تیتر، توضیح یا پخش نامناسب" به مدت یک هفته بسته شد. در حالی که همه روزه با یک شمارش ساده، دست کم 50 تا لینک در بالاترین منفی می گیرند چون "تیتر، توضیح و پخش نامناسب" داشته اند. آیا حساب کاربری تمام ارسال کنندگان، یک هفته مسدود می شود؟ اگر 5 کاربر به لینک من منفی دادند، 225 کاربر هم مثبت دادند. چرا خواست اکثریت، برای تخفیف در مجازات من لحاظ نشد؟
در حالی که نمونه هایی سراغ داریم که کرور کرور منفی گرفته اند و به زودی مجدداً لینکی از همان نوع ارسال کرده اند!
تنها پیامد یک هفته محرومیت، این بود که نتوانم در وقایع چهلم آیت اله منتظری، اعدام ها و همچنین درگیری در نوفل لوشاتو، اطلاع رسانی کنم.

ضمناً طبق قوانین صریح بالاترین، "لینک هایی که یک مطلب را، بدون دلیل مشخص و موجه، عینا از جای دیگر نقل قول می‌کنند جایی در بالاترین ندارند" اما در اجرا آیا همین گونه هست؟ این حجم انبوه مطالب و لینک های تکراری از کجا سرازیر می شود به بالاترین؟
پیشنهاد: بهتر نیست به جای بستن یا مسدود کردن اکانت کاربران، از امتیازات روزانه آن ها کم کنیم؟ مثلاً 200 امتیاز برای لینک تکراری. 500 امتیاز برای لینک توهین آمیز و ...

بالاخره داغ و درفش اگر جواب می داد، جمهوری اسلامی الان بهترین حکومت دنیا بود!


6- بالاترین "تیتر محور" شده. زبانم لال و بلا تشبیه، از این لحاظ آدم را گاهی یاد مجله های زرد می اندازد. یک تیتر جذاب بزن، حتی اگر محتوا هم نداشته باشی خیالی نیست! شاید به این خاطر که طبیعتاً وقت کم است و هر لحظه ممکن است اینترنت قطع شود و فیلتر شکن لعنتی هم ریپ بزند، سریعاً تیترها را می خوانیم و مثبت و منفی های کتره ای می دهیم.
مطالب بلندی که تیتر جذاب ندارند، فقط در صورتی امتیاز می گیرند که نویسنده سرشناس یا ارسال کننده سرشناس داشته باشند.

7- دائماً منفی هایی می بینیم که داد می زند مطلب را نخوانده. مثلاً منفی توهین آمیز داده. در حالی که نیت ارسال کننده این بوده که ما ببینیم مثلاً روح الله حسینیان در صحبت هایش به خاتمی توهین کرده، نه این که خودش بخواهد توهین کند.

8- نکته بعدی درباره فحش و دشنام است. دروغ چرا. خودم هم دو یا سه بار این کار ناپسند را انجام دادم. اما انصافاً وقتش نرسیده که همه ما بالاترینی ها، یک بار برای همیشه بساط فحش و کلمه های آب نکشیده را چه در کامنت ها و چه در لینک ها جمع کنیم؟

9- با محدودیت ها و بگیر و ببندهای رژیم، ارسال لینک از داخل ایران هفته به هفته کمتر می شود. ای کاش جذب کاربران جدید خصوصاً از داخل، زودتر عملی شود تا لطمه ای به شبکه عظیم اطلاع رسانی شهروندان خبرنگار وارد نشود. ضمناً نمی دانید چقدر غم انگیز است که دوست داری کامنت بگذاری اما چون عضو نیستی: بخش ارسال نظرات غیر فعال شده است!

۲ نظر:

  1. به نظر می رسد بالاترین دارد نقشش را کم می کند و به مسائل دیگر بیشتر اهمیت می دهد.

    پاسخحذف